În mare parte din a doua jumătate a secolului al XX-lea nu puteai găsi un post TV fără cel puțin un documentar despre Triunghiul Bermudelor, o zonă din Oceanul Atlantic care înghițea nave și avioane ca pe bomboane.
Dar în ultimii ani a apărut următoarea întrebare: ce s-a întâmplat cu misterul din Triunghiul Bermudelor?
Ce se află în spatele declinului brusc al misterului Triunghiului Bermudelor? Ei bine, ar putea avea legătură cu faptul că a fost rezolvat în mod repetat și cu faptul că nu a existat nici un mister de la bun început. Dar pentru oamenii cărora le lipsește suspansul din viață, să o luăm de la început.
Interesul pentru o zonă de ocean vag definită dintre Florida, Puerto Rico și Bermuda poate fi urmărit până la un articol din 1968 despre „Zborul 19” din 1945. La 5 decembrie 1945, cinci bombardiere Avenger Torpedo americane au dispărut în presupusul Triunghi al Bermudelor, în condiții meteorologice medii și sub controlul mai multor piloți experimentați, precum și piloți neexperimentați în curs de pregătire, povestește IFL Science.
O conversație radio dintre un cursant și instructorul lui a fost interceptat în jurul orei 16, explicând că aceștia au devenit nesiguri cu privire la poziția în care se află și că busola aeronavei nu funcționa. La scurt timp după aceea, avioanele s-au pierdut undeva la est de Florida și nu au mai fost văzute sau auzite niciodată.
Oricât de misterios ar fi articolul, avioanele dispar din tot felul de motive. În acest caz, Marina americană presupune că, după ce s-a rătăcit, echipajul a fost probabil forțat să facă o aterizare pe mare, ceea ce nu era o idee prea bună pe o mare agitată.
„Este, de asemenea, posibil să fi intervenit o evoluție neașteptată și neprevăzută a condițiilor meteorologice ”, a scris Marina într-un raport, „deși nu există dovezi de furtuni neobișnuite în zonă la momentul respectiv”.
Cu toate acestea, ideea unei zone în care lucrurile dispar a prins la public. Acesteia i-au fost atribuite disparițiile de nave și avioane timp de mai mulți ani, în timp ce scufundările care au avut loc înainte de 1945 au fost retrodatate și atribuite Triunghiului în retrospectivă, inclusiv pierderea navei USS Cyclops, plecată din Brazilia și care se îndrepta spre casă, în 1918.
Într-o fișă informativă, Paza de Coastă a SUA a enumerat posibile explicații raționale pentru disparițiile din zonă.
„Majoritatea disparițiilor pot fi atribuite caracteristicilor unice de mediu ale zonei”, au scris oficialii.
„În primul rând, ‘Triunghiul Diavolului’ este unul dintre cele două locuri de pe pământ în care o busolă magnetică indică nordul geografic. În mod normal, aceasta indică nordul magnetic. Diferența dintre cele două norduri este cunoscută sub numele de variația busolei. Variația se modifică cu până la 20 de grade pe măsură ce se înconjoară Pământul. Dacă această variație sau eroare a busolei nu este compensată, un navigator ar putea să devieze mult de la traseu și să aibă probleme”, se menționează în fișă.
Oficialii au subliniat că o altă zonă, cunoscută drept „Marea Diavolului” de către pescari, aflată chiar în largul coastei de est a Japoniei, are aceeași problemă.
„Un alt factor de mediu este caracterul Curentului Golfului”, continuă ei. „Este extrem de rapid și turbulent și poate șterge rapid orice dovadă a unui dezastru”, transformând rapid o pierdere tragică a unei nave într-un mister care s-ar putea să nu fie rezolvat niciodată.
„Tiparul meteorologic imprevizibil Caraibe-Atlantic are, de asemenea, un rol. Furtunile locale bruște și trombele de apă sunt adesea un dezastru pentru piloți și navigatori”, se mai precizează în fișă.
Dar toate cele de mai sus sunt irelevante, deoarece statistic nu există mai multe accidente în Triunghiul Bermudelor în comparație cu alte zone ale oceanelor și mărilor. De fapt, un studiu care analizează cele mai periculoase ape pentru transportul maritim prin documentarea accidentelor și a incidentelor nu a inclus Triunghiul Bermudelor în top 10.
În același timp, un documentar al Channel 4 din Marea Britanie care a analizat incidentele din jurul Triunghiului Bermudelor a determinat că „un număr mare de nave nu s-au scufundat acolo”.
Convingerea că există mai multe scufundări în zonă este insuflată probabil de către mass-media (și de teoreticieni ai conspirației) care se concentrează asupra oricăror scufundări din zonă, din cauza intrigilor din jurul Triunghiului Bermudelor, întărind misterul, chiar dacă în realitate, statistic vorbind, accidentele nu sunt mai probabile aici decât în alte zone pe unde trec nave și avioane.
Prin urmare, de ce nu se mai vorbește despre Triunghiul Bermudelor?
Probabil pentru că oamenii care fac emisiuni și articole despre presupusul mister și o parte însemnată a publicului știu că acesta nu este cu adevărat un mister, sau cel puțin nu este suficient de bizar pentru a continua să atragă telespectatori.
Dumitru Prunariu, numit Cetățean de Onoare al Municipiului București
Uraganul Ian ar putea fi cel mai mare dezastru natural din istoria statului Florida
Cum va fi vremea în octombrie? Meteorologii au anunțat la ce temperaturi să ne așteptăm
Câți dintre studenți vor să se angajeze în timpul studiilor?